Govoriti o savremenom društvu kao razdoblju civilizacije u kojem je putem medija svakome dostupan neograničen broj informacija bio bi apsurd. Iz svijeta i iz zemlje dospijeva ogroman broj vijesti koje medijski filteri propuštaju u skladu sa sopstvenom ocjenom o njihovoj važnosti za auditorijum. 

Kad god se govori o selekciji emitovanih vijesti način na koji se to radi asocira na “Ministarstvo istine” i Orvelova predviđanja tadašnje budućnosti, a naše sadašnjosti koja su čest predmet poređenja sa onim o čemu u “Hrabrom novom svijetu” govori Haksli. Oba autora ukazuju na kontrolu stavova i interesovanja javnog mnjenja – prvi upozoravajući na posljedice zabrana emitovanja informacija koje kao proizvod imaju površnost, drugi govoreći o neposvećenosti egzistencijalnim problemima koja proizilazi iz potrebe za bavljenjem nusproizvodima modernog društva.

Prezastupljenost reality programa i mogućnosti da se bez ulaganja truda osvoji novac kreiraju pseudo-stvarnost u kojoj pojedinac pred svojim TV ekranom zaboravlja na životna pitanja. Jasno je da zvuči deprimirajuće ako pored svakodnevnih obaveza ne bismo imali priliku da određeni dio dana ispunimo neobavezujućim sadržajima, ali, ono što kritičari ovakvih fenomena posebno naglašavaju jeste što se u svakodnevnoj komunikaciji mnogo češće polemiše oko spornih situacija iz tih sadržaja nego o egzistencijalnaim pitanjima. Takođe, zastupljenost peticija koje se o tome pokreću na internetu neuporedivo je veća od ukazivanja na ekonomske, ekološke ili socijalne probleme. Saglasnost sa činjenicom da takav trend vlada širom svijeta ne može biti korišćen kao opravdanje da društvo sa političko-ekonomskom situacijom poput naše jednako reflektuje svoje prioritete.

U Crnoj Gori, opet, specifična situacija ukazuje da nam takvi sadržaji nijesu potrebni pored informativnih emisija vodećih medijskih kuća. Putem njih ni oni u čiji predmet interesovanja ne spadaju reality sadržaji nisu lišeni mogućnosti da pored brojnih pitanja u centru pažnje bude ono što i teoretski spada u fiktivne kategorije.

Elektroprivreda Crne Gore je prvobitno tražila stoprocentno povećanje cijene struje, a zatim je najavljena mogućnost povećanja za 79%. No, ovo pitanje je bačeno u sijenku izjavama mitropolita SPC u državnim medijima, koji Amfilohijeve izjave naspram vijesti o najavljenom poskupljenju plasiraju u razmjeri 4:1. Sve izgleda kao da se građani, zaprepašćeni iznosima na decembarskim računima moraju utješiti nečim, pa im se, kad već informacije o poplavama na južnoj hemisferi nisu dovoljno šokantne, emituju vijesti iz neposrednog okruženja koje ukazuju na moguće nemire usljed pogrešnih poteza pripadnika određene vjerske zajednice. Stvara se ambijent za aktuelizovanje taman zaboravljenih podjela, govori se o gradnji multikonfesionalnih objekata i dok neki ukazuju na razlike, EPCG svima, bez obzira na pripadnost ili nepripadnost vjerskim zajednicama ispisuje neobjašnjive stavke na računima.

Ako činjenica da mitropolit SPC ne samo da nikad nije otvoreno kritikovao bivšeg premijera lično, već je svojim djelovanjem direktno doprinosio ostvarenju njegovih političkih ciljeva, kao i ako to što je pred Đukanovićevo napuštanje političke scene davao izjave o štetnosti njegovog odlaska nije bilo dovoljno da građane uvjeri da su njihove aktivnosti i djela u neupitnoj korelaciji, onda je polemika u vezi sa govorima održanim u trenucima kada se otvaraju mnogo važnija pitanja dovoljan dokaz da na jeftine političke trikove ne treba nasijedati. Međutim, uprkos najočiglednijim dokazima da je mitropolit SPC ništa drugo do režimski igrač, načinju se teme kojima se skreće pažnja sa ekonomskih tema. U trenucima kad čak i akademska javnost počinje da se bavi izrečenim kletvama dobijamo utisak da živimo u srednjem vijeku. A u srednjem vijeku bi pominjanje cijene struje bilo jednako nezamislivo kao danas priča o građanskoj svijesti o svojim stvarnim problemima u Crnoj Gori.

ND Vijesti, 27. januar 2011.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s